Technologies

XENUM. Оливний делікатес

Якщо у вас в гаражі або на автостоянці стоїть 3-5-річний “кореєць” масової моделі, то, як правило, немає необхідності замислюватися про марку оливи, що заливається в нього. Вимоги стандартного двигуна і гаманця його власника цілком задовольняють масові продукти, присутні на ринку. Однак у будь-якому сегменті (і моторні оливи не виняток) завжди є місце для нішевих продуктів, призначених для особливих гурманів, тобто вироблених одними фанатами для інших. До таких продуктів можна віднести оливи марки Xenum, мало відомі в середовищі звичайних автовласників, але буквально підірвали форуми любителів гоночних і турбованих автомобілів.

Як водиться, будь-який новий продукт насамперед викликає у споживача недовіру. Особливо, якщо за ним не стоїть гучне ім’я виробника, колір масла нагадує то “згущене молоко”, то смолу, а ціна… 70 євро за 5 літрів викликає явне здивування: щоб виправдати свою ціну, цей продукт повинен мати справді унікальні властивості! Отже, де ж тут каверза? Чому ця марка не померла в перший рік свого існування, як пророкують посібники з маркетингу та збуту, коли чимало набагато відоміших марок змагаються за зайві 20 грн на каністрі в роздріб? Навряд чи тут можна вивести універсальний рецепт успіху, адже він, як і рецепт самої оливи, складається з багатьох компонентів. Почнемо, мабуть, із самого початку, а саме – з того, хто його створив.

Розповідаючи про історію марки або виробника моторної оливи, ми зазвичай говоримо про концерн або рідше – про одне підприємство. В даному випадку все відбувалося інакше, ніж ми звикли, і розповідь про марку зводиться до життєвого досвіду однієї людини – бельгійця Петера Тоссіна. Саме він володіє компанією Xenum та однойменною торговою маркою, під якою випускає широкий спектр олив, мастил та автохімії. Будучи за освітою інженером-електромеханіком, він понад 20 років пропрацював у нафтохімічній галузі. У тому числі в якості директора і співвласника компанії Marly, заснованої майже 100 років тому і однією з перших що займалась розробкою олив на основі естерів, з додаванням колоїдного графіту і мікрокераміки. Продавши компаньйону свої 50% акцій, у 2004 році Петер Тоссін заснував власну компанію Xenum і продовжив роботу у відомому напрямі. Як це часто буває в житті і в бізнесі, розставання не пройшло без взаємних закидів, тому в судовій справі про “розлучення” крапка досі не поставлена, що, однак, не заважає Xenum успішно завойовувати свою частку ринку. А попит на дорогий високотехнологічний оливний продукт, треба сказати, є, адже не марно збанкрутіла компанія Marly з приходом туди в 1998 році Петера Тосіна показувала впевнене зростання. І все-таки, Xenum – це не Marly…

Якщо думаючи про сучасні високотехнологічні оливи ви представляєте закрите підприємство і ряд лабораторій, оснащених за останнім словом техніки, то, напевно, доведеться змінювати стереотипи. Компанія Петера Тоссіна – це сім осіб, включаючи його самого, які розміщуються в невеликій двоповерховій будівлі в передмісті Брюсселя. За його словами, для створення гарної оливи багато людей не потрібно. Достатньо взяти найкращі інгредієнти у правильній пропорції. Одним словом, наш час – це час Ідеї, а не Виробництва. Адже для того, щоб зробити якісний продукт, достатньо розмістити замовлення на одному з існуючих маслозмішувальних підприємств, наприклад, на голландському De Oliebron, де разом з Xenum розливаються дрібні партії топових продуктів інших брендів.

В основі Ідеї олив Xenum – супердорога база на основі складних ефірів, які називаються естерами. На відміну від гідрокрекінгу або навіть PAO, які вимагають наявності у складі загусників, що спрацьовуються з часом, естер можна синтезувати у великому діапазоні в’язкості. Крім того, негативний заряд їх довгих молекул змушує оливу прилипати до металевих стінок двигуна, створюючи міцну плівку, що і обумовлює поліпшені протизадирні властивості. Знаючи про цю властивість естерів, можна навіть повірити в розповідь одного з форумчан, які випробували Xenum: пробивши в глухій якутській глибинці дірку в картері в 13 см (тобто масло витекло відразу все і без залишку!), він 25 км проїхав “на суху” до найближчої СТО без особливих наслідків двигуна. Таким чином, що надмірно в штатному режимі, просто необхідно в автоспорті і виручає в умовах пікових навантажень. Хоч як крути, холодний запуск, тривалий холостий хід і “тапок в підлогу” трапляються практично з кожним.

Що стосується формул, Xenum у питаннях естерів йде шляхом купівлі рішення у одного з лідерів галузі – компанії Croda. Інші складові бази формуються з РАО виробництва Mobil та відмінної гідрокрекінгової оливи XHVI від Shell. Графітова добавка і мікрокераміка (особливості продукції Xenum) закуповуються у концерну Henkel, а готові рецепти пакету присадок, що пройшли всі тести та отримали допуски автовиробників, – у Oronite та Lubrizol. Можна передбачити питання, що законно виникає: якщо естери такі гарні, чому їх не використовують інші виробники масел? Імениті світові виробники використовують у своїй топовій продукції від 1 до 20% естерів. Просто на цьому не будується рекламна кампанія, тому цей факт залишається “за кадром”.

Меню для двигуна

На сьогоднішній день оливи Xenum поділяються на 3 лінійки: для екстремальних умов експлуатації на основі естерів та мікрокераміки; покращені оливи з додаванням графіту, але дешевші порівняно з керамікою; класичні оливи, які є одними з найкращих у своєму класі.

Основне блюдо

Основна лінійка олив Xenum для легкових автомобілів включає лінійку синтетичних та напівсинтетичних моторних та трансмісійних олив для легкових та вантажних автомобілів, з яких лише одне містить у своєму складі естери – X1 5W-40 Ester Hybrid synthetic motoroil. Воно розроблено на основі новітніх технологій спеціально для ультрасучасних бензинових та дизельних двигунів ЄВРО IV з фільтром тонкого очищення (DPF) та накопичувальним каталізатором NOx (TWC). В основі оливи X1 – спеціально відібрана синтетична базова олива з додаванням 10% естерів і добре збалансований комплекс присадок. Завдяки спеціальній композиції олива повністю відповідає спеціальним вимогам МВ 229.51 та BMW LongLife-04.

Інші оливи цієї групи створені на основі спеціально підібраних базових синтетичних олив та добре збалансованого сучасного пакету присадок. Їхньою відмінністю є призначення. Так, в асортименті класичних олив Xenum виділяється лінійка олив під назвою OEM-Line. Гамма цієї продукції розроблена для автомобілів із спеціалізованими допусками як відповідь на рекомендації виробників заливати оригінальні оливи. Так, останнім часом намітилася тенденція використання низьков’язких олив та перехід багатьох виробників на оливи з в’язкістю 5W-30. Але щоб олива відпрацьовувала свої характеристики, виробник також повинен враховувати клімат, в якому експлуатується автомобіль. Тому, крім в’язкості 5W-30, пропонується також олива з в’язкістю 0W-20, призначена для роботи в умовах суворого клімату та наднизьких температур. Підходить для більшості японських та американських автомобілів.

Окремо відзначається в асортименті Xenum олива Runner 10W-40 Semi-synthetic motoroil, призначена спеціально для автомобілів з пробігом понад 120 тис. км.

“Згущене молоко”

Петер Тоссін у минулому сам картингіст, і його топові продукти чудово зарекомендували себе в автоспорті. Так, олива WRX 7.5W-40 є штатною для бельгійської гоночної команди NGT Racing, що виступають на Porsche 911 GT3.

У складі олив WRX 7.5W-40 і VX 5W-30 – 1% мікрокераміки (нітрид бору), який надає оливі той самий білий колір і працює за принципом найдрібніших шарикопідшипників з величиною частинок 0,25 мкм. Мікрочастинки кераміки, прилипаючи до стінок двигуна, ефективно розсіюють тепло і згладжують поверхні тертя, суттєво знижуючи коефіцієнт тертя та зношування. Мікрокераміка безпечна для фільтрів FAP і Low SAPS, а у двигуні практично не залишається відкладень, через що він не перегрівається. В результаті підвищується еластичність роботи двигуна та знижується витрата палива. Крім того, потужні та високооборотні мотори часто споживають велику кількість оливи в процесі експлуатації. У деяких автомобілів нормальною кількістю оливи на долив може вважатися 1-2 літри на 1000 км, що в результаті становить ще один обсяг заміни. Тому ще одна корисна і унікальна властивість Xenum WRX 7.5W40 – суттєве зниження чаду оливи.

“Чорна кава”

Xenum також відомий своїми чорними, як сажа, графітовими оливами GP 10W-40 Semi-Synthetic, GPR 10W-50 Synthetic, GPX 5W-40 Synthetic. Мікрочастинки графіту (1мкм) в оливі створюють стійку плівку, що практично виключає прямий контакт поверхонь тертя. Тим самим зменшується знос і покращується гідродинамічнe мастило, знижується витрата палива та шкідливі викиди в атмосферу, підвищується потужність та збільшується термін служби механізмів. Полегшується холодний пуск та покращується тепловідведення на всіх режимах. Вартість продукції при цьому набагато нижча, ніж із вмістом мікрокераміки.

За класифікацією API, будь-яка олива, починаючи з класу SL повинна мати енергозберігаючі властивості. Застосування графітових олив дає економію палива в межах від 6 до 23% (спостереження SAE) у порівнянні з мінеральними оливами та 2-3% у порівнянні з традиційними енергозберігаючими оливами. Крім того, і графітова, і олива з керамікою забезпечують відмінні показники холодного пуску. І в цьому полягає їхня ще одна незаперечна перевага – адже за статистикою до 80% зносу відбувається саме при запуску двигуна.

Приправ не бажаєте?

Крім широкого асортименту олив Xenum пропонує різні мастила, присадки в паливо та оливу. І якщо з якихось причин ви не заливаєте топ-продукт марки – мікрокерамічні оливи, то є можливість залити відповідну присадку в будь-яку іншу оливу. Петер Тоссін гарантує, що ефект від присадки VX500 буде рівносильним використанню фірмової оливи Xenum. Присадка рекомендована до застосування не тільки в моторних, а й у трансмісійних оливах, а також двигунах човнів, мотоциклів, індустріальних механізмів.

Крім VX500, у Xenum існує широка пропозиція інших присадок в оливу: з додаванням мікрокераміки, але на більш бюджетній синтетичній основі, з графітом та дисульфідом молібдену, як для моторів, так і окремо для коробок передач, присадки для зношених двигунів, різні герметики, промивка, яка не містить кислот.

Паралельно існує великий вибір присадок палива. Умовно їх можна поділити на дві групи. Перша – це мультифункціональні присадки, які мають профілактичну дію з невеликим очисним ефектом. Ці присадки допомагають подолати відкладення в інжекторі та паливній системі, змастити робочі механізми, клапани, захистити механізми від корозії, нормалізувати витрату палива.

Подібні присадки допомагають також підвищити октанове та цетанове число та нейтралізувати воду у разі заливання неякісного палива. Друга група – присадки цілеспрямованої дії: для очищення вихлопної системи дизеля від відкладень, нормалізації СО у вихлопних газах, антигель, протидимна присадка для дизелів. Деякі присадки унікальні у своєму роді. Xenum пропонує також очищувачі інжектора, системи охолодження, різні герметики та інші композиції автохімії.

У спеціальних консистентних мастилах, різних очищувачах, мультифункціональних спреях, що використовуються в автосервісі, Xenum використовує унікальну технологію додавання мікрокераміки до фторполімерів під назвою Cerflon. Фторполімер – це сполука вуглець-фтор, яка є одним із найміцніших хімічних зв’язків, відомих на сьогоднішній день. Тому фторполімери використовуються в багатьох галузях промисловості, зокрема дуже поширені фторполімерні зубні пломби. А використання фторполімеру разом з нітрид-бором дозволяє з’єднанню довго залишатися на поверхні, забезпечуючи граничне мастило деталей.

Окремої уваги заслуговують унікальні системи очищення повітряної системи дизельних двигунів та змащення клапанів двигунів на газу. Перша дозволяє очистити від вуглецевих та масляних відкладень впускний колектор дизеля без зняття та розбору, очистить клапани та сідла клапанів, камеру згоряння та поршневі кільця. В результаті отримуємо зниження витрат палива, більш еластичну роботу двигуна, відновлення його потужності. Друга система очищення допомагає у профілактиці та очищенні відкладень та нормальній роботі клапанів двигунів, що працюють на пропан-бутані або метані. Система очищення безпечна для автомобілів з каталітичними конвертерами та лямбда-зондами. Обидві системи, як і багато інших проілюстрованих зразків, не мають аналогів у своєму роді.

Для довідки: В даний час розробка та виробництво пакетів присадок для моторних олив зосереджені в 4 компаніях: Lubrizol, Infineum, Shell-additive, Shevron-Oronite. Саме ці компанії розробляють усі формули моторних олив для всього світу, організують їх тестування та отримання необхідних допусків та подальший продаж ліцензій на виробництво для оливо-змішуючих компаній. Саме ці чотири компанії є постачальниками присадок для будь-яких виробників масел, включаючи і Міжнародні нафтові корпорації.

В умовах найжорсткішої конкуренції аутсорсинг – це базовий принцип, яким користується більшість виробників та торгових марок. І не лише в оливах, а у виробництві автозапчастин, побутової техніки, комп’ютерів, мобільних телефонів тощо. Як приклад, усім відома продукція Apple збирається з комплектуючих багатьох виробників, серед яких – його прямі конкуренти корейські виробники LG і Samsung. Не секрет, що вся продукція Apple – лише вдало скомпоновані та успішно реалізовані чужі технологічні рішення. При цьому будь-який товар компанії з надкусаним яблуком не те щоб не викликає нарікань у якості та технічних параметрах, а навпаки, викликає заздрість конкурентів та захоплення споживачів. А Стів Джобс став справжнім кумиром та гуру покоління, вдало користуючись чужими, але обов’язково найновішими та передовими розробками.

Елітний ресторан

В інтернеті ведуться численні суперечки про те, що і як робить Xenum. Багато досвідченіх автомобілістів, спортсмени і сервісмени звикли довіряти продукції, що зарекомендувала себе, і з побоюванням ставляться до новизни. Особливо, якщо ця новизна полягає не лише у технології, формулах, а й у бізнес-моделі. Однак, якщо ви поставите собі за мету знайти історії про зіпсовані двигуни, викладені розлюченими автовласниками, які повірили в Xenum, то виявиться, що їх просто немає. А це означає, що хоч би як нас не дивував колір оливи, манера виходу компанії на ринок і відсутність власного виробництва, технології Xenum реально працюють і завойовують своїх цінителів серед власників не звичайнісіньких авто. Клуб любителів Xenum набирає обертів.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *