Technologies

Хіміотерапія для дизеля

Про переваги дизельних двигунів відомо так само добре, як і про їхні недоліки. Більш економічні завдяки підвищеному ККД вони складніші і дорожчі через особливості своєї конструкції. Звісно, платити менше на заправках приємно. Однак на цю діжку меду доводиться і своя ложка дьогтю: варто тільки дизелю почати хоч трохи збоїти, як тут же виникають питання , чи не ТНВД це чи форсунки…?

Так, у ремонті дизель зовсім не подарунок. Запчастини дорощі , тому щодо технічного обслуговування дизелів варто бути особливо уважним. Однак у ряді випадків тривога при, здавалося б, зовсім явних ознаках необхідності складного ремонту цілком може виявитися марною. Адже буває й так, що грізна та неминуча проблема знаходить раптом просте та доступне рішення.

Ось, наприклад, типовий випадок. Дизельний двигун автомобіля якось раптом втратив прийомистість і чуйність до педалі газу, обороти плавають, а при перегазовуванні з вихлопної труби автомобіля валить густий та чорний дим. «ТНВД чи форсунки, – міркують сусіди на стоянці. – Так, не пощастило, але що вдієш – дизель». Однак при подібних ознаках здавалося б неминучого дорогого і складного ремонту не варто все-таки сумувати. У всякому разі, доти, поки справжня причина явного недуга двигуна не буде точно діагностована, а методи усунення поломки – не визначені.

У ряді випадків причиною проблем дизельного двигуна цілком може бути просто бруд. Бруд, що накопичився там, де йому зовсім не місце – у впускному тракті колектора двигуна. І якщо така неприємність має місце, то дизельний двигун починає вести себе так, ніби раптово і явно передчасно зносився до межі.

Насамперед варто розібратися в причинах виникнення забруднення впускного тракту дизелів. Цих причин багато, але починається все, як відомо, із якості палива. Якщо цетанове число дизельного палива знижено, нижче 50, що аж ніяк не рідкість на наших заправках, то таке паливо має підвищену схильність до нагароутворення. Ця причина посилюється особливостями конструкції сучасних дизельних двигунів. У впускному колекторі більшості з них обов’язково встановлено клапан EGR, важливий компонент системи рециркуляції відпрацьованих газів.

Повсюдне поширення ця система набула завдяки своїй здатності знижувати відсоток NOx у складі вихлопних газів дизеля. У процесі роботи двигуна з малим навантаженням цей клапан забезпечує можливість розбавляти повітря, що подається в циліндри двигуна, відпрацьованими газами – до 15% від загальної маси впуску . Позбавлена кисню, ця порція відпрацьованих газів діє в циліндрах двигуна і аналогічно інертному газу уповільнює швидкість протікання реакції, знижує температуру горіння палива до рівня, при якому NOx не виникає. При цьому, крім безпосереднього впливу на екологічні характеристики двигуна, система рециркуляції вирішує ще одну вкрай важливу технічну проблему. Додавання інертного компонента до повітряного заряду, що подається в циліндри, дозволяє виключити ризик виникнення детонації в режимах, коли двигун працює на збідненій суміші. При високих та постійних навантаженнях дизельний двигун працює без подачі такого компонента, як вихлопні гази в циліндри. У таких режимах клапан EGR закритий, а отже у впускному колекторі немає нічого, що могло б сприяти утворенню сажі на його стінках. Але цей режим експлуатації, при русі трасою, далеко не найпоширеніший у загальній картині експлуатації міського автомобіля. Таким чином, утворення сажі у впускному колекторі лише питання часу, рано чи пізно, але двигун будь-якого міського автомобіля таку проблему створить.

Крім особливостей роботи системи рециркуляції відпрацьованих газів свій внесок в утворення бруду у впускному колекторі вносить ще й сапун, що виводить надлишок тиску картерних газів у впускний колектор. Очевидно, що масляниста завись, що потрапляє з картера двигуна у впускний колектор, створює всі умови для посилення забруднення всіх поверхонь, у тому числі самого клапана EGR. В умовах забруднення цей клапан цілком може відмовити при виконанні штатних функцій, внаслідок чого вихлопні гази будуть у впускному колекторі постійно.

Але не тільки вихлопні гази та масляниста завись здатні зумовити проблему забруднення впускного коллектора дизеля. До цих причин цілком може додатись ще й наслідок експлуатації мотора з несправними свічками нагріву. Пуск холодного двигуна в таких умовах затруднений з очевидних причин, а в колектор через це потрапляє ще й паливо, що посилює загальну картину забруднення. І з часом, враховуючи всі ці причини, не дивно, що впускний колектор геть-чисто покривається густим шаром мазутоподібного бруду, наявність якого в цьому місці і зумовлює цілу низку проблем з експлуатацією дизеля.

Серед фахівців автосервісу та просто просунутих користувачів існує думка про те, що в проблемі утворення сажі у впускному колекторі винен, перш за все, клапан EGR. Часто можна навіть чути думку про те, що, мовляв, ця деталь у двигуні явно зайва і що нею запросто можна пожертвувати, погодившись із втратою екологічних показників мотора.

Однак пропозицією заглушити цей клапан навряд чи варто спокушатися. Справа в тому, що результатом такого доопрацювання стане зростання ризику роботи двигуна з детонацією, а гірше того, з детонацією такого рівня, який цілком може вплинути на деталі двигуна катастрофічно. Так, звичайно, сучасні системи керування роботою двигуна деякою мірою компенсують такі доопрацювання, адаптуючись так, щоб детонація не виявляється. Але навряд чи в цьому випадку можна всерйоз розраховувати на те, що така компенсація виявляється ефективною у всіх можливих режимах експлуатації дизеля.

Крім того, не варто забувати ще й про те, що зростання NOx у вихлопі дає свої наслідки не тільки на організм людини, що знаходиться поряд з автомобілем. Потрапляючи в картер двигуна, вихлопні гази з підвищеним вмістом NOx не менш згубно впливають і на оливу, підвищуючи її кислотне число та сприяючи прискореному зниженню лужного. Прискорене і непрогнозоване зношування оливи теж не обіцяє нічого хорошого для надійності і довговічності експлуатації дизеля.

Експлуатація дизельного мотора в наших умовах з цілого ряду причин пов’язана ще й з такими проблемами, як прискорене зношування ТНВД і періодичне засмічення форсунок. А у випадку, коли йдеться про дизель сучасних конструкцій, до цих проблем додаються ще й складності через забруднення EGR-клапану разом з крильчаткою турбіни, якщо двигун обладнаний турбонаддувом. Що ж до двигунів , випускна система яких включає DPF-фільтр, то проблеми впускного тракту сприяють тому, що і цей недешевий вузол виходить з ладу.

У боротьбі за здоров’я дизеля ринок традиційно пропонує цілий комплекс різноманітних засобів, призначених для запобігання забрудненню впускного тракту двигуна. З цією метою власникам дизельних авто пропонують паливні додатки:

  • – очищення форсунок;
  • – нейтралізація вологи з палива;
  • – збільшення цетанового числа;
  • – зниження зносу та корозії паливної апаратури;
  • – покращення згоряння для зниження димності вихлопу;
  • – антидепресивні, що знижують температуру застигання палива;
  • – універсальні паливні додатки.

Вибір величезний. Але в той самий час підібрати оптимальне поєднання можливостей усіх цих засобів з метою досягнення максимальної ефективності їх застосування на ринку відсутнє. Тому ситуація, коли власник автомобіля, що навіть враховує необхідність компенсаційних заходів при експлуатації дизеля в наших умовах, може зіткнутися з поширеними для всіх проблемами цілком можлива. З огляду на цю обставину бельгійська компанія Xenum запропонувала свій варіант вирішення актуальної проблеми. Xenum пропонує комплекс системного очищення двигуна, що реалізується за допомогою установки Xenum I-Flux 200 , 4 WAY FLUX , DPF FLUSH TOOL .

I-Flux-технологія компанії Xenum дозволяє провести необхідні роботи з очищення двигуна без його розбирання. Видалення відкладень у впускному колекторі, що утворилися в результаті забруднень через роботу системи рециркуляції, і відкладень і нагару з впускних клапанів здійснюється за рахунок подачі у впускний колектор оптимізованого для цих цілей хімічного складу. З цією метою вбудований компресор апарату установки Xenum I-Flux 200 під’єднується до впускної системи двигуна, двигун ( більш детально в інструкції установки )  запускається і працює протягом 2 годин.

Xenum рекомендує проводити таку обробку не менше, ніж раз на півроку, що забезпечує дизелю, що експлуатується в міських умовах, можливість зберігати свої показники в нормі навіть у далеких від оптимальних умовах роботи. Періодична апаратна обробка двигуна хімічним засобом за технологією I-Flux  захищає двигун від відкладень у впускному колекторі, запобігає необхідності робіт з механічного очищення, але головне знижує ризик виходу з ладу дорогих систем сучасного дизельного автомобіля.

Компанія Xenum вкотре показала, що її технології та профілактичні роботи ефективно вирішують проблеми, усувати які іншим чином доводиться шляхом дорогого ремонту із заміною пошкоджених вузлів та механізмів. Профілактика та терапія краща за кардинальне втручання.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *